.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
سازمان های مردم نهاد (N.G.O) را بهتر بشناسیم
علی فلاح

شمال نیوز: انسان ها فارغ از هر نوع رنگ و نژاد و قوم و قبیله و زبان و دین و فرهنگ، یک سرمایه اجتماعی اند . این سرمایه‌ها وقتی از سلامت جسم و روان برخوردار باشند و هر روز یاد بگیرند و آموزش ببینند، با کنش روزانه اشان حتی اگر در پی رفع مشکلات معیشت شخصی باشند نیز به جامعه خدمت می کنند. اگر دقت کنیم در جهان هر کس از ما به دیگری خدمت می کند و ما در برخورداری از خدمات یکدیگر تمام نیازهایمان به راحتی برطرف می شود. بنابراین هر اقدام ما ولو به هدفِِ انتفاع شخصی تبعاتِ ناخواسته اجتماعی را در پی دارد. به عبارت دیگر اگر ما هیچ انگیزه اجتماعی نداشته باشیم و تنها برای سود و منافع شخصی کنش اقتصادی، سیاسی یا فرهنگی امان را به درستی و با رعایت تمام اصول و قوانین به بهترین وجه انجام دهیم ناخواسته به جامعه نیز کمک کرده ایم.
حال اگر بدانیم که بدون خوشبختی دیگران خوشبختی ما نه تنها امکان پذیر نیست که حتی تصور آن نیز باطل است، در چنین صورتی انگیزه اجتماعی فعالیت های ما نسبت به انگیزه های شخصی پررنگ تر می شود بنابراین اگر تعدادی از ماها با یک برنامه و تشکیلات منسجم و هدفمند برای خوشبختی اجتماعی عزممان را جزم کنیم، و نهادی خودجوش از بطن و متن خودمان برای دیگر همنوعان شکل دهیم به چنین نهادهای دارای تشکیلات منسجم با هدف مشخص، «سازمان مردم نهاد» می گویند.
عمدتاً سازمان های مردم نهاد را افرادی تشکیل می دهند که: 1-توانایی امکاناتی دارند. 2-‌توانایی فکری دارند.
3- توانایی مالی دارند. 4- محبوبیت اجتماعی و مردمی دارند. 5- انگیزه های معنوی در وجودشان موج می زند.
6- پر انرژی اند. 7- می خواهند در ایجاد خوشبختی اجتماعی سهمی داشته باشند.
سازمان های مردم نهاد طبق اساسنامه اشان دارای چهار ویژگی هستند:
اول آنکه غیر سیاسی هستند، چون حزب نیستند. لذا به هیچ حزب و دسته و باند و گروه و جریانی وابسته نیستند، بنابراین گرایش های مختلف سیاسی در این سازمان ها ممکن است حضور داشته باشند اما حق تبلیغ گرایششان در این نهادها و با نام این نهادها ممنوع است.
دوم اینکه غیرانتفاعی هستند چون شرکت نیستند. لذا افراد در این سازمان ها از سود و سهم و سهام برخوردار نیستند و انتفاع شخصی در این سازمان ها جایی ندارد.
سوم اینکه غیر دولتی هستند، چون دولت ساخته نیستند. یعنی مدیران دولتی نمی توانند در این سازمان‌ها دارای عنوان شوند، بلکه تنها به عنوان یک عضو افتخاری می توانند حامی باشند.
چهارم اینکه داوطلبانه و عام المنفعه هستند. یعنی رویکرد این سازمان ها رویکردی عام المنفعه است به گونه‌ای که نفع فعالیتشان به همه می رسد و افراد نیز به صورت داوطلبانه و افتخاری با انگیزه های معنوی در آن فعالیت می‌کنند.
موضوعاتی را که این سازمان ها پی گیری می کنند می توان به چهار دسته تقسیم بندی کرد:
1- عده ای نقش حمایتی دارند که انجمن های حمایت از بیماران اِم اِس، تالاسمی، کلیوی، سرطانی، قلبی، دیابتی، هموفیلی، زنان بی سرپرست، کودکان ، نابینایان، ناشنوایان، معلولان و ... از این دسته اند.
2-عده ای نقش پیشگیرانه دارند که انجمن های زیست محیطی، بهداشتی، حیات وحش، منابع طبیعی و ... از این دسته اند.
3- عده ای دیگر نقش فرهنگی و اجتماعی دارند که انجمن های قرآن و معارف اسلامی، ورزشی، کوهنوردی، میراث فرهنگی و گردشگری، هنری، ادبی و ... از این گروهند.
4-عده ای نیز نقش عمرانی و سخت افزاری ایفا می کنند که انجمن خیرین مدرسه ساز، انجمن خیرین مسکن ساز، انجمن خیرین مسجد ساز، انجمن خیرین کتابخانه ساز از این گروهند.
البته با کمی تسامح می توان گفت که همه این سازمان های مردم نهاد هویتی فرهنگی و اجتماعی و عام المنفعه دارند.
بنابراین مردم نیز دو گروه اند یا برخوردار و توانایند، یا ضعیف و نیازمند به حمایت، لازمه جامعه خوشبخت آن است که هر یک از این دو دسته مردم حداقل در یکی از این چهار گروه سازمان های مردم نهاد عضو باشند، عده ای برای حمایت فکری و آموزشی و مالی و امکاناتی و عده ای دیگر برای برخورداری از این حمایت ها، از آنجا که کار همه سازمان‌های مردم نهاد آموزش و فرهنگ سازی است لذا حضور همه مردم در این ساختارهای نهادمندی که طبیعی به وجود می آیند می تواند به ارتقای فرهنگ عمومی و در نتیجه رفاه نسبی و نشاط اجتماعی کمک کند.
در کشور ما این نهادها که یک ظرفیت اثر بخش اجتماعی هستند به دو صورت غیررسمی و رسمی مشغول انجام فعالیتند:
اول : انجمن های غیررسمی که اصولاً خانوادگی، دوستانه یا محلّی است. در آنها نیز نوعی فرهنگ سازی صورت می‌گیرد مانند محافل قرآنی خانوادگی، قرض الحسنه های دوستانه یا فامیلی، گروه های آیین های دینی زنان، انجمن‌های دوستانه شعر و نویسندگی و ... در همین انجمن های غیررسمی نیز مشورت، تبادل نظر، راهنمایی، آموزش و آگاهی بخشی صورت می گیرد. این کنار هم نشینی هفتگی یا ماهانه جلوی بسیاری از آسیب ها را می گیرد.
دوم: انجمن های رسمی که دارای مجوز و پروانه فعالیتند این نوع سازمان های مردم نهاد ثبت شده هستند. می‌توانند دارای تلفن، فکس، سایت، سامانه، مهر و ... باشند تشکیلاتی غالباً عضو پذیرند و می توانند با همه دستگاه های دولتی و غیردولتی ارتباط، تعامل و همکاری داشته باشند. دستگاه‌های اجرایی نیز طبق آیین نامه می توانند بخشی از امور قابل واگذاری را به آنان واگذار نمایند.
محدوده جغرافیایی فعالیت N.G.O ها را مرجع صدور پروانه مشخص می کند، برای محدوده بخش به بخشداری‌ها، برای محدوده شهر به فرمانداری ها و برای محدوده یک استان به استانداری ها و برای فعالیت در کشور باید به وزارت کشور مراجعه نمایند. سازمان های مردم نهاد حلقه های ارتباطی قانونمند، تشکیلاتی و منطقی بین اقشار مختلف مردم و مسئولان هستند. انواع و اقسام دغدغه های مردم اعم از معیشتی، اشتغال، فرهنگ، بیماری و ... در این سازمان‌ها پی‌گیری می شود. این سازمان ها اهداف سازمانی بسیاری از ادارات دولتی و عمومی را پی گیری کرده دغدغه هایشان را کاهش می دهند. در مازندران بالای 400 سازمان مردم نهاد در جای جای استان ازگلوگاه تا رامسر مشغول انجام فعالیتند. بنابراین با افزایش تعداد این نهادهای عام المنفعه، فرهنگ ساز و پیشگیری کننده، و نیز با تقویت و آموزش و حمایت امکاناتی و اداری از آنان که الان وجود دارند می توانیم خوشبختی جامعه را در ابعاد مختلف تضمین کنیم.


دکتر علی فلاح
نماینده سازمان های مردم نهاد استان
Afra_64@yahoo.com


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 1 آذر 1392
اگر دولت این سازمانها را حمایت کند بهترین کارها در جامعه صورت می گیرد. من از این گروه ها خیلی چیزهای خوب دیدم. داوطلبانه بزرگترین کارها را به نفع مردم انجام میدن.
نا شناس 10 آذر 1392
درود بر سازمانهای مردمی که کار عام المنفعه و خیرخواهانه را سرلوحه کارشان قرار میدهند.
نا شناس 10 آذر 1392
دکتر، از اینک شما خالصانه دارید برای تقویت N.G.O ها ی استان زحمت می کشید جای تقدیر است .
نا شناس 12 آذر 1392
حرف شما جامع و آرامش بخش است. ماتشکلها در شهرستان ها خیری از مسئولان ندیدیم.
نا شناس 16 آذر 1392
جناب اقای دکترفلاح باسلام وخسته نباشید،درسته که درقبال تلاشهای صورت گرفته پاداش معنوی واندکی مادی نصیبتان میشود.ولی خیلی ها با پول هنگفت هم قدم ازقدم برنمی دارند.وتازه آنهایی هم که درآمدی داشته و حقوقی می گیرنددائماًشاکی اندکه کم است وهزارویک بهانه گیری برای شانه خالی کردن ازبارمسوولیت.اما آنچه مسلم است این است که بسیاری ازمردم وحتی مسوولین ما باعلوم روز وپیشرفتها وراههای پیشرفت رانمی دانند.تاحرف ازموفقیت وپیشرفت می آیدفوراً اذهان به سمت پول وماشین وامکانات رفاهی و...سوق داده می شود.ودرواقع همه هم وغم مردم دوره وزمونه همین شده وهرچه که بیشترداردبازهم بیشترمیخواهد.ازطرفی منظورم این نیست که کمال طلبی انسان را منکربشوم.بلکه منظورم این است بسیاری ازافراد به قول امروزیها آپ تودیت (به روز)نشدند وگویا نمی خواهندبه روزشوند.شماهرچقدرازنظم ونظافت وبهداشت وتوسعه وتمدن ومدرنیزم ومدرنیته بگویی بایک جمله میگویندمثلاما ویابزرکترهای ما درقدیم فلان کاررامیکردند ویانمی کردن ومشکلی هم نداشتند.درهمه زمینه ها.درصورتی که آگاهی ندارندسه عنصرحیاتی (آب ،خاک ،هوا)درهمین دهه های اخیرسالم بوده وکمتردچارمشکل می شدندولی امروزه به دلیل دخل وتصرف همین انسان درچرخه طبیعت چه بلاهایی سرخودو همنوع وغیرهمنوع خودآورده است.پیشرفت تکنولوژی ،زندگی کنسروی،امواج رادیویی ماشینزم وبی تحرکی ،غذاهای فرآوری شده بامخلفاتش ،استرس و...ازدست دادن آرامش برای فراهم کردن آسایش تمام معدلات زندگی رابهم ریخنه است.ودراین میان کسی ازمهلکه نجات می یابدکه علم وآگاهی ومهمترگوش شنوا داشته باشد.داشتن جدیت وفرهنگ سازی قانون را عملی میکند.
نا شناس 23 آذر 1392
آقای استاندار اگر این طور آدما را مشاورش قرار بده خدایی موفق میشه .شمال نیوز تو رو خدا مطلب را بزن
نا شناس 3 دي 1392
آقای فلاح خیلی هنرمندی به داد منطقه چهاردانگه برس که درزباله های شهرساری نابود می شود با تشکر از شما حاج رضا
مقتدايي 4 دي 1392
با سلام و احترام به نگارنده محترم مقاله
تشكر از اطلاع رساني خوب شما
جناب آقاي دكتر ؛ نگرانيها و مشكلات زيست محيطي آنقدر زياد است كه لازم است همه مردم و همچنين دولت با يك برنامه ريزي كلان و حساب شده دست بكار شوند و تا قبل از اينكه مشكلات گلوي ما را بفشرد ، كاري كرده باشيم(البته در خيلي از جاها مشكلات بروز كرده است، نظير تعطيلي تهران و برخي از كلان شهرها ، هجوم ريزگردها ، باران اسيدي در اهواز ، وضعيت صيد در درياي مازندران و .....)
نا شناس 5 دي 1392
وزیر کشور هم بسیار از نقش n.g,o ها تعریف کردند. و گویا خبر های خوشی دادند.از دولت گذشته که خیری ندیدیم دولت تدبیر این ظرفیتها را خوب درک می کنه( نوشهر)
نا شناس 6 دي 1392
نویسنده مقاله مطالب عمیق و عالمانه و بنیادی را مطرح کردند. از استاندار محترم و مدیر کل اجتماعی اش آقای دکتر شادمان که به سازمانهای مردم نهاد بها می دهند تشکر می کنیم. (تنکابن)
نا شناس 6 دي 1392
از وزیر محترم کشور و همه دلسوزان واقعی کشور که نقش n.g.o ها را می فهمند و برای افزایش امنیت و رفاه کشور به این ظرفیت اجتماعی بها می دهند صمیمانه سپاسگزاریم.در دولت قبلی چنین درکی وجود نداشت.
نا شناس 9 دي 1392
سپاس از نویسنده و شمال نیوز
نا شناس 12 دي 1392
مطالب جالبی است امیدوارم استاندار محترم به این نکات توجه کنه چون بهترین راه خدمت به مردم از همین راهه.
منصوري 19 دي 1392
طبق دستورالعمل تاسيس سازمانهاي مردم نهاد جهت فعاليت انجمن ها در سطح شهرستان فرمانداريها مرجع صدور پروانه ميباشند كه در مقاله جناب آقاي فلاح تفكيكي براي بخش و شهر قائل شده ( متن درج شده درمقاله جناب آقاي فلاح به شرح ذيل مي باشد برای محدوده بخش به بخشداری‌ها، برای محدوده شهر به فرمانداری ها ) كه تفكيك بخش و شهر وجاهت قانوني ندارد كه بايد جهت اطلاع علاقه مندان متن فوق به شرح ذيل اصلاح گردد : ( مرجع صدور پروانه فعاليت انجمن ها در سطح شهرستان فرمانداريها در سطح استان استانداری ها وفعالیت در سطح ملي وزارت کشور ميباشند )
نا شناس 21 دي 1392
شمال نيوز عزيز از اينكه حرف دل ما NGO هارو ميزني ممنون. كاش همه خبرگزاري ها و رسانه هاي نوشتاري و غيره هم فعاليت اين سازمانهاي مردم نهاد را پوشش دهند. مسئولان محترم هم به داد NGO ها برسند لطفا!
نا شناس 22 دي 1392
شمال نیوز تنها سایت طرفدار ما سازمانهای مردم نهاده. از آقای دکتر هم تشکر
نا شناس 23 دي 1392
آقای فلاح عزیز قوها را دریاب.
نا شناس 23 دي 1392
با تشکر از آقای فلا ح بخاطر اطلاع رسانی به موقع ،کامل وجامع در خصوص قو های تالاب سرخ رود که دچار کمبود غذا شدند. ان شاا... پاداش آن را از خداوند بگیرید.
نا شناس 26 دي 1392
با سلام آقای دکتر فلاح واقعا دست شما درد نکنه بیدار کردن خیلی از مسئولین در زمینه یNGO ها نتیجه زحمات دلسوزانه وعاشقانه شما بود چه بسا در دوره ی قبل بعضی از مسئولین درست تلفظ کردن کلمه NGO را بلد نبودند الحمدلله دراین دوره تدبیر وامیدچون بیشتر مسئولین از تحصیلات عالیه از دانشگاه معتبر ند ارزش NGOرا می دانند ومورد حمایت مسئولین استان ومدیر کل ها ی روشنفکر قرار گرفت.
هادی 30 دي 1392
الان موج سازمانهای مردم نهاده
موج سوارها فعال شدند!

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.158 seconds.